SEO – Zrób to sam: Co to jest SEO?
Pozycja na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to marzenie niemal każdego posiadacza strony internetowej. O tym jak taka pozycja wpływa na rozwój firmy nie muszę nawet wspominać. Co więc decyduje o tym na której stronie Google wyświetli się nasza strona?
Na to i inne podobne pytania postaram się odpowiedzieć w serii artykułów zatytułowanej podstawy SEO – Zrób to sam. Rzeczy o których będę pisać to te same rzeczy, które staram się przekazywać swoim klientom. Ponieważ przez proces ten przechodzę za każdym razem kiedy publikujemy nową stronę, postanowiłam spisać wszystko co wiem na temat SEO, a co przysłuży się zarówno moim klientom jak i tym którzy trafili tu z wyników wyszukiwania.
Mam nadzieję, że wiedza którą tu znajdziesz pomoże Ci zrozumieć co to jest SEO, jakimi prawami się rządzi i co możesz zrobić sam zanim zatrudnisz firmę od pozycjonowania lub zainwestujesz w reklamy AdWords. Dzięki zdobytej tu wiedzy Twoja strona będzie oparta na solidnych fundamentach, a pozycja strony na liście wyników wyszukiwania będzie systematycznie rosnąć.
Co to jest SEO
Zacznijmy od podstaw. Skrót SEO pochodzi od (ang) Search Engine Optimization i oznacza działania promujące serwisy internetowe w wyszukiwarkach. W praktyce oznacza to, że strona zoptymalizowana pod wyszukiwarki indeksuje się szybciej i lepiej. Podpierając optymalizację starannie przygotowaną treścią można osiągnąć bardzo dobre jeśli nie doskonałe wyniki.
Zanim zacznę, słówko wyjaśnienia. Internecie jest wiele dostępnych wyszukiwarek jednak wszystkim znana jest ta najbardziej popularna: google. Nie możliwe by było wymieniać każdą z nich za każdym razem kiedy wspominam o wyszukiwarce, robotach itp. dlatego na potrzeby tego i dalszych artykułów, pisząc Google będę mieć na myśli wszystkie będące w użyciu wyszukiwarki.
Internetowi sznupacze czyli Googleboty
Aby strona internetowa znalazła się na liście wyników wyszukiwania musi zostać zindeksowana. Strony są indeksowane przez roboty Google (Googleboty). Programy, które przez cały czas przeszukują sieć i trafiając na stronę przeglądają całą jej zawartość, zapamiętują ją i katalogują. Tak prześwietlona strona trafia do katalogu google. Ponieważ internet jest przepastny a liczba stron niemal niezliczona zindeksowanie strony, która dopiero co została opublikowana może potrwać kilka dni. Nie przejmuj się zatem jeśli przez pierwszy tydzień lub dwa nie będzie jej widać w wynikach. Sam proces indeksowania można przyspieszyć zgłaszając mapę strony do google poprzez narzędzia webmaster tools.
Żeby lepiej zrozumieć jak wygląda indeksowanie strony wyobraź sobie, że Googlebot jest ślepy na wszelkie elementy graficzne na naszej stronie. Googlebot widzi tylko tekst i znaczniki HTML. Rozróżnia nagłówki i paragrafy, widzi tytuł i opis strony, widzi słowa kluczowe, ale nie widzi hasła reklamowego które jest umieszczone w formie pliku graficznego. Dlatego jeśli na Twojej stronie głównej znajduje się pięknie wykonana grafika, a wszystkie teksty są zatopione w jpg albo nie ma ich wcale. W tytule strony widnieje „moja nowa strona” a opis jest nieustawiony, to dla Googlebota taka strona będzie bezwartościowa.
Strony internetowe są dla ludzi.
Zadaniem Google jest dostarczać w wynikach wyszukiwania najbardziej odpowiednią do zapytania treść. Jeśli Googlebot nie znajdzie na stronie żadnej wartościowej treści, logiczne jest, że taka strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania wcale, lub pojawi się ale na bardzo niskiej pozycji.
Nie oznacza to, że teraz za wszelką cenę mamy wypełniać każdą wolną przestrzeń, treścią bogatą w słowa kluczowe i wartościowe zagadnienia. Całe piękno tkwi w równowadze. Musimy ją znaleźć aby nasza strona była przyjazna nie tylko wyszukiwarkom ale i użytkownikom.
Pamiętaj, strona powinna być przygotowana przede wszystkim dla odwiedzających ją ludzi, a zoptymalizowana dla Googlebotów, nie na odwrót.