Kiedy warto zamówić stronę opartą na szablonie

Zanim zacznę rozpisywać się nad superlatywami strony opartej na szablonie. Spróbuję zdefiniować czym moim zdaniem charakteryzuje się dobra strona www. Tylko po to abyśmy dokładnie wiedzieli na czym stoimy.

Dobra strona www:

  • spełnia swoje zadanie
  • jest czytelna i atrakcyjna wizualnie
  • jest łatwa w obsłudze dla swoich docelowych użytkowników
  • dostarcza wyczerpujących odpowiedzi
  • szybko się ładuje
  • jest łatwa do pozycjonowania
  • dobrze działa na każdym urządzeniu i każdej przeglądarce
  • a co najważniejsze, dobra strona www na siebie zarabia

Jeśli tworząc nową stronę www już na wstępie nie określimy jaki cel nasza strona ma osiągnąć to zamiast inwestycji, która docelowo przyniesie zysk, narażamy się wyłącznie na wydatek i niepotrzebne koszty.

Każda strona, niezależnie od tego czy jest oparta na szablonie czy zaprojektowana i wykonana na zamówienie, powinna spełniać te warunki. Jeśli któryś z nich nie jest spełniony to znaczy, że nad stroną trzeba jeszcze popracować.

Mit: Strona oparta na szablonie to obciach

Teoretycznie stronę www można mieć za 0 zł (jeśli nie liczymy zainwestowanego czasu w postawienie „darmowej strony”). Jest mnóstwo naprawdę fajnych darmowych szablonów. Takie systemy jak joomla czy WordPress też są darmowe, do tego darmowy (nie polecam) hosting, parę wolnych popołudni i strona gotowa. Dla kogoś z podstawową wiedza html i css to naprawdę nie jest trudne zadanie.

W czym więc problem i dlaczego template monster za szablon w cenie $75 bierze dodatkowe $555 za dostosowanie strony do naszych potrzeb? Dlatego, że sam wygląd strony to pikuś, cała sztuka polega na tym aby umiejętnie zakomponować dostarczoną treść.

To dlatego większość stron opartych na szablonie, który świetnie wygląda w prezentacji, po wprowadzeniu naszej treści wygląda co najwyżej marnie. To jak z garniturem szytym na miarę i tym kupionym z sieciówki. Czasem mamy szczęście i jakaś rzecz pasuje do naszej sylwetki, w większości przypadków jednak jest tak, że aby coś wyglądało na dopasowane trzeba to ręcznie dopasować. Trzeba poświęcić temu odpowiedni czas i uwagę.

Szablony są tworzone tak aby były jak najbardziej uniwersalne. Projektuje się je według uogólnionych standardów i na nierzeczywistej treści. Dlatego nawet jeśli zdecydujemy się na szablon, dobrze jest zatrudnić kogoś kto nam go odpowiednio dostosuje. Koszt profesjonalnego dostosowania zawsze będzie niższy niż projektowanie i realizacja indywidualnej strony. A umiejętnie zakomponowana treść i dopasowany szablon gwarantują, że strona nie będzie obciachem.

Kiedy więc warto wykorzystać stronę opartą na szablonie dla strony firmowej?

  • Jeśli nie mamy szczegółowo sprecyzowanych celów
  • Jeśli jest to nasza pierwsza strona i nie do końca wiemy czego nasi użytkownicy od nas oczekują
  • Jeśli planujemy rozwój strony ale nie do końca wiemy w jakim kierunku
  • Jeśli dopiero startujemy z firmą i nasz budżet na inwestycję związaną ze stroną jest ograniczony

Stronę opartą na szablonie można zrealizować stosunkowo tanim kosztem. Jest to to świetna okazja do tego aby na żywo przetestować co w naszym przypadku się sprawdza a co nie. Dobrze zaprojektowany szablon i zdolny deweloper daje niemal nieograniczone możliwości rozwoju strony. Dlatego stronę na szablonie warto wykorzystać jako stronę przejściową zanim nie wyklarują się nasze dokładne potrzeby i cele.

Kiedy już nasza strona zapewni nam stały napływ klientów, a nasze potrzeby zostaną sprecyzowane – wtedy warto zainwestować w coś szytego na miarę.